Calea buddhista Jodo Shinshu (Shin) a fost intemeiata de Shinran Shonin (1173-1262) in timpul perioadei Kamakura ajungand in cateva secole una dintre cele mai importante si mai influente scoli buddhiste din Japonia, pozitie pe care si-o mentine si astazi. Templul Hongwanji este cartierul general al ramurii Hongwanji din scoala Jodo Shinshu (Jodo Shinshu Hongwanji-ha) si este cunoscut sub numele de Nishi Hongwanji ( lit. "Hongwanji de vest").
Originile
Hongwanji s-a dezvoltat dintr-un templu modest construit in locul unde se afla mausoleul lui Shinran Shonin. Dupa moartea sa, cenusa i-a fost asezata la Otani, pe dealurile de vest ale orasului Kyoto si marcata printr-un simplu obelisc.
Multi adepti au venit sa-si prezinte respectele, mai ales din indepartata regiune Kanto (acum zona orasului Tokyo) iar in 1272, cu ajutorul lor, fiica lui Shinran, Kakushinni, i-a mutat cenusa la resedinta sa din Yoshimizu, usor catre nord. Acolo a fost ridicata o capela hexagonala unde a fost asezata o imagine a lui Shinran Shonin.
Cativa ani mai tarziu, odata cu moartea sotului sau, titlul de mostenitor al pamantului i-a fost transferat lui Kakushinni, permitandu-i sa decida viitorul asupra capelei iar in 1277 a donat proprietatea miscarii Jodo Shinshu ca mausoleu permanent, care sa fie supravegheat de catre descendentii lui Shinran. Capela si pamantul au devenit cunoscute sub denumirea de Mausoleul Otani (Byodo) si a fost sustinut de adeptii din regiunea Kanto.
Primul administrator al mausoleului a fost fiul lui Kakushini, Kakue iar in 1310 acesta a fost succedat de fiul sau, Kakunyo. Kakunyo a ridicat statutul mausoleului, obtinand recunoasterea sa ca templu si urmarind sa il transforme in centrul miscarii Jodo Shinshu.. El a fost cel care i-a dat numele de Hongwanji (lit. "Templul Legamantului Principal").
In 1336, in timpul razboiului dintre Ashikaga Takaugi si imparatul Godaigo, Mausoleul Otani a fost incendiat,. Kakunyo l-a reconstruit, insa nu sub forma unei capele hexagonale, ci ca pe un templu normal. Odata cu generatiile urmatoare, Hongwanji a ajuns la infatisarea din zilele noastre, cu doua sali, Sala Fondatorului si Sala lui Buddha Amida. Printre adeptii Jodo Shinshu s-au format mai multe factiuni iar majoritatea celor zece confesiuni Jodo Shinshu au aparut in aceasta perioada, in jurul templelor principale din diverse regiuni ale tarii. De abia in vremea lui Rennyo templul Hongwanji a devenit centrul traditiei Jodo Shinshu, independent de traditia Ttendai.
Rennyo Shonin (1415-1499)
Su conducerea lui Rennyo, al optulea Monshu, Hongwanji a cunoscut o crestere semnificativa. Dupa ce si-a asumat rolul de conducator al Hongwanji, a raspandit cu succes invatatura in provinciile vecine, folosind un limbaj convingator si accesibil, in mod special prin intermediul scrisorilor (Gobunsho).
Totusi cresterea influentei Hongwanji in provincia Omi (prefectura Shiga), a declansat iritarea calugarilor de la templului Tendai de pe muntele Hiei, ce privea aceasta regiune ca aflandu-se in jurisdictia sa traditionala. In 1465, calugarii razboinici de pe muntele Hiei au atacat Hongwanji si au distrus cateva cladiri, Rennyo fiind nevoit sa fuga. In 1497, dupa ce provincia Omi a fost ocupata de un daimyo potrivnic, Rennyo s-a stabilit la Yoshizaki, in provincia Echizen (prefectura Fukui). Acolo, reputatia sa de mare lider religios s-a raspandit foarte mult ajungand sa atraga mii de adepti. Templele afiliate la Hongwanji din provincia Echizen si zonele invecinate au devenit o mare putere poitica iar intr-o epoca precum aceea, a luptelor permanente intre daimyo, au existat tendinte de a utiliza puterea templului Hongwanji intr-un mod militar ori de a-i extinde influenta prin aliante politice.
Rennyo, observand ca miscarea sa se gasea prinsa in diverse lupte violente si vazandu-se incapabil sa-si infraneze adeptii, a ales sa se retraga. In 1474, s-a intors in regiunea Osaka iar in 1478 a ales Yamashina, langa Kyoto, ca loc pentru constructia unui templu magnific, terminat cinci ani mai tarziu.
La varsta de saptezeci si patru de ani, s-a retras din pozitia de Monshu dar si-a continuat munca de raspandire a invataturii. La optzeci si doi de ani, a fondat un templu la Ishiyama, in golful Osaka, pe care l-a considerat un loc ideal pentru raspandirea invataturii datorita marelui trafic riveran. Satul ce avea sa devina mai tarziu orasul Osaka s-a dezvoltat foarte repede in jurul templului.
Pana la data mortii sale, in 1499, la varsta de optzeci si cinci de ani, micul templu din Kyoto ajunsese o puternica institutie religioasa.
Ishiyama Hongwanji
Secolul ce a urmat mortii lui Rennyo a fost unul de mari tulburari si schimbari spectaculoase atat pentru tara cat si pentru Hongwanji. Perioada cuprinsa intre 1482 si 1558 este cunoscuta in istoria Japoniei sub numele de Sengoku Jidai ("tara in razboi cu ea insasi") si a fost caracterizata de razboaie neintrerupte si aliante schimbatoare intre stapanii feudali ai Japoniei. La inceputul acestei perioade, adeptii Jodo Shinshu din Echizen si Kaga au ajuns sa domine aceste doua provincii si timp de un secol Hongwanji a fost un adevarat obstacol in calea ambitiilor razboinicilor feudali ce urmareau sa domine intreaga tara.
In 1532, templul Hongwanji de la Yamashina a fost atacat si ars din temelii de daimyo-ul din Omi, Rokkaku si de adeptii scolii Nichiren. A fost reasezat la Ishiyama care, aflata pe o mica proeminenta si inconjurata de cursuri de apa, ocupa o importanta pozitie strategica. In chiar acest loc se afla acum castelul Osaka. Influenta Hongwanji in zona a crescut simtitor.
De la jumatatea secolului al saisprezecelea, Oda Nobunaga ajunsese unul dintre cei mai puternici lideri militari iar intentia sa de a controla intreaga tara la adus in conflict cu Hongwanji. In 1580, dupa unsprezece ani de actiuni nereusite asupra templului Hongwanji de la Ishiyama, Nobunaga a cerut interventia imparatului Ogimachi care a mediat evacuarea acestei zone. Kennyo, al unsprezecelea Monshu, a mutat templul Hongwanji la Saginomori in prefectura Wakayama iar apoi la Kaizuka si Temma in orasul Osaka de azi.
Intoarcerea la Kyoto
Nobunaga a fost asasinat in 1582 iar sarcina de a unifica tara a cazut in seama lui Toyotomi Hideyoshi, unul dintre generalii sai. Hideyoshi a fost un sustinator al Hongwanji iar in 1591 i-a donat suprafata de pamant pe care se afla si astazi. Odata cu reasezarea salilor templului de la Temma, din anul urmator, Hongwanji s-a reintors la Kyoto.
In anul 1592, Kennyo a murit si a fost urmat de fiul sau cel mare Kyonyo. Totusi, in testamentul sau, Kennyo l-a numit succesor pe al treilea fiu al sau, Junnyo si astfel, odata cu recunoasterea de catre Hideyoshi a acestui testament, functia de lider al Hongwanji i-a fost transferata lui Junnyo in 1593. Kyonyo s-a retras dar un deceniu mai tarziu, in 1602, el a primit o bucata de pamant putin mai la est de Hongwanji de la shogunul Tokugawa Ieyasu. Miscarea Hongwanji s-a despartit si un nou templu a fost ridicat in acel loc. Acesta, cunoscut sub denumirea populara de Higashi Hongwanji ("Hongwanji de est"), a devenit cartierul general al noii ramuri Otani.
Mai multe cladiri, printre care Pavilionul Norului Zburator, poarta ceremoniala si Camera valurilor, se pare ca au fost mutate la sediul actual al Hongwanji cam in aceasta perioada. Cu toate acestea, salile principale au fost distruse intr-un puternic cutremur de pamant din anul 1596 si desi reconstructia a inceput imediat, in anul 1617 a izbucnit un incendiu care a distrus cladirile aproape refacute. Sub conducerea lui Junnyo si a succesorului sau, Ryonyo, au fost construite multe din cladirile actualului complex; unele dintre ele au fost declarate Comori nationale si Proprietati culturale importante, fiind o dovada a vitalitatii continue a Hongwanji. In 1994, intregul complex ce alcatuieste templul Hongwanji a fost desemnat Patrimoniu cultural mondial UNESCO.
Junnyo a construit Sala lui Amida, principala sala de audienta si complexul Shiro Shoin. Reconstructia unei Salii Fondatorului a fost lasata in seama lui Ryonyo, care a mai construit camerele Kuro Shoin si Meichodo de la Mausoleul Otani.
In aceasta perioada, oraganizatia templului Hongwanji a fost pe deplin stabilita in conformitate cu directivele guvernului Tokugawa care cereau structuri interne ierarhice si un numar fix de membri. Mai tarziu, incurajari oficiale de formulare a doctrinei invataturii a dus in 1639, la crearea unui asezamant pentru studiu academic, care se va transforma in Universitatea Ryukoku, una dintre cele mai vechi institutii de inalta educatie din Japonia.
Dincolo de granitele Japoniei
Odata cu restauratia din perioada Meiji care a inceput in 1868, Japonia a intrat intr-o perioada de modernizare rapida dar si intr-o perioada de criza. Noul guvern a adoptat o atitudine puternic anti-buddhista, de-a lungul tarii aparand miscari de eradicare a buddhismului si de propaganda pro-shinto. In chiar aceasta perioada la conducerea Hongwanji a ajuns Myonyo, cel de-al douazeci si unu Monshu.
Myonyo a fost foarte energic in protejarea libertatii religioase si s-a impotrivit cu succes incercarilor statului de a controla activitatea templelor. Pentru a da un nou impuls traditiei Jodo Shinshu, a inceput sa trimita peste granita inca din anul 1872, consilieri si studenti pentru a cerceta gandirea ai practicile religioase din toata lumea. In 1888, ca raspuns la interesul aratat printre buddhistii din Europa si America, Hongwanji a publicat un ziar in limba engleza, precum si rapoarte foarte apreciate in limba japoneza asupra conditiilor religioase din strainatate.
Acasa, el a pus capat ierarhiei rigide a templelor-filiala si a implicat direct templele locale din toata tara in guvernarea Hongwanji. El a construit de asemenea scoli, orfelinate si alte facilitati sociale si a creat un sistem de preoti-capelani in inchisori si armata. In 1897, Hongwanji a inceput sa trimita preoti oficiali care sa stabileasca temple pentru imigrantii japonezi din Hawaii si alte parti ale Statelor Unite.
In 1903, Myonyo a fost urmat de Kyonyo (Ohtani Kozui), care a continuat sa mareasca viziunea si domeniul activitatilor Hongwanji. El este cunoscut mai ales pentru expeditiile Otani la asezamintele buddhiste din Asia centrala, in care s-au recuperat multe texte si artifacte importante.
Misiunile Jodo Shinshu in Europa au inceput dupa ce al douazeci si treilea Monshu, Ohtani Kosho, a facut o calatorie, in anul 1954.
Astazi, Hongwanji este templul principal pentru mai bine de zece mii de temple in Japonia si alte doua sute de temple in alte zone ale lumii.